Kişinin yasevimliığı topluluk zarfında kıymeti olan , yetenek, biçimci ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanılamamı kuruluşlabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin ammaçlarına amelî ) bileğhizmetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının istenilen yönde bileğhizmettirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğhizmetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek ammaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı cümle kültürler bâtınin özdeşdır. Yalnızçların içeriği ve öğrenme bâtınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için bileğhizmetebilir, ama sürecin doğası bileğhizmetmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca biriyi filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanılamamı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğhizmetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın zarfında eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğhizmetikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, beniâdem bâtınin yaşam boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere amelî olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin hizmetletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri kadar mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi yürütmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda ya da kurumlarda belirli bir maksat ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane vüruten plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele tuzakındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. çağlayık; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; meslek zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, test payanları kadar istenilen davranış bileğhizmetiklikleridir.